Pages

Powered by Blogger.

FestKum 2010 (Part 2)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
~con't~
pic courtesy from http://saripadma.blogspot.com/

Okay, it's me again duhhh...Anyway, regarding my previous post about FestKum 2010, I received a personal msg from some1 (probably she read my entry or sum1 reporting to her) clarifying about the syarat during Lagu Irama Malaysia. Anyway, thx to dat person for doing as such, so dat at least I know what's actually going on behind. 
Ok, she said dat, it's already being discussed during the PC (Press Conference) in Istana Budaya, and notified to all the Uni's dat they are not allowed to bring along their back up dancers. Okay, so dat means, dat is not ENTIRELY their fault la, so to speak. 
Neway thx again for dat clarification. I appreciate much.

WAIT, b4 dat, lets move on to the RATIONALE.
Mind you, dat I'm NOT trying to stir the situation, just to stand corrected.
Ok nak mun kita berik pendapat. Sik salah nak? Sebagai penganjur, we shud be able to open ourselves to opinion.
Firstly, I would like to stress dat it is not entirely out fault too la. Because, in every competition, kita akan rely primarily on SYARAT PERTANDINGAN. Bcos ya adalah point of reference yang paling jelas, black & white, sejagat, and sedia maklum
Especially bila melibatkan penganjuran yang besar, we cannot simply overruled the Syarat. Mmg kita akui, Sekretariat (or whoever it is) they have the higher power to amend the Syarat based on what he thinks best. 
BUT, in the same time, selarikan laa dgn apa yg dah termaktub. I mean, if there's any amendment, update trus dlm syarat. So semua org tauk. It's dat simple. Then bila jadi mcm tok, u want us to refer to ur pengumuman during PC. PC is not a place to amend rules. Dat is where things go a lil amiss. 
Secondly, we don't see the rationale WHY can't we have  backup dancers during Lagu Irama Malaysia. 
Apa yang dikhuatiri? Stage kelam kabut? Susah nak ator props? Susah nak arrange music? Susah nak manage entry/exit? 
Padahal, even time MAKUM Lagu Asli, kita bolehkan sekali penari, live musician....sikda masalah pun. Kenak bila bertandin pake minus 1 pande ya jadi satu masalah indah?
It's pointless, really. Plus, lyk wat I said in my prev post, kekuatan lagu irama malaysia adalah kemeriahannya. Waima Siti Nurhaliza turun berlagu Nirmala sorang dirik pun jadi ke boring. Anugerah Juara Lagu TV3 gik boleh ada backup dancer. If we want our talent to go up to one top level of performances, these are the things dat we must not refrained. 

Okay, enuf wif ranting about the syarat. Sorry mun sapa2 sik setuju. We just want to make Festkum a better event. Plus, kmkorg adalah peserta, our say must AT LEAST account for sumthing right? 
....

Okay, now move on to event tarian. Since ya adalah event yang aku join. 
Secara keseluruhan, sikda masalah gilak la. Cuma dari segi time management ada sikit sik best. Mcm pagi, kmkorg di suruh pegi bfast seawal 7am, padahal blocking mula pukul 9am. 
So, in between dat, sik tauk polah apa...tergelei -gelei kata org puteh.
Dari segi makanan, ok la. Ok jak. (Klak takut ada org nganok sik syukur lak).

Now, tym event tarian rampaian melayu. HAhahaa...tym petang blocking ya, kmkorg berkelai dgn LO  yang jaga stage kanan. Kelai besar. 
Yang aku ingat, ada perkataan "bodo" "cilaka" "choi" "jaga adap" "tempat org" 
"awak tu pandai sgt ke" "pegi je manari kt situ jgn byk cakap" "kurang hajar" 
(sila imagin penutur jantinanya adalah wanita dan bertudung, plus kmkorg yang mulut lebih sikmok kalah juak.....giler ko nak menyerah kalah nok! Apa kelas.)
Wakakaka.....lucu daaa jak. Neway, aku malas nak story pasal rentetan perkelahian ya, cos aku sikmok nerimak personal msg gik. Yang pasti, some ppl are not being PROFESSIONAL but ACT like one. Detest it.  

So event tarian malam ya, sangat laa mencemaskan. Honestly, aku rasa, tok adalah among pertandingan rampaian melayu yang paling sengit penah aku tangga laa. Banyak U yang tough2. And seperti biasa, UM, UPM and UITM memang perform abis malam ya. And personally, aku salute and rasa sidak 3 akan menang Emas Perak Gangsa. Event ya abis aher, nearly pkl 1am. And spt biasa juak, UNIMAS nak underdog dlm tarian melayu, so kmkorg sik target. just perform yang terbaek jaklaa. Tarian yang di mbak pun, tandak show yang di tambah sia ctok. 

Tarian Cina pun sama, byk U yang bagus especially yg anta penari cina mpun. Tauk2 jak ktorg posture dak penari cina nak. Mun aku, nang kalah benaa. Dancer laki kmkorg tek, serta ngan extension rambut tocang, ya pun rambut benang kapas, bukan wig. Wakakaka!! Rasa lucu sebenarnya, tapi sikpaa laa. Redah jer....wakakaka!!! 

Anyway, aku trus skip ke mlm penyampaian hadiah. Malas ku nak ngingat apa berlaku spnjg Festkum ariya. Majlis Penyampaian Hadiah tek dipolah di Perlis. Aku sik ingt apa nama dewan ya. Tp grand laa juak dewan ya. Cuma sayang krusi plastik, spoil daa jak. 
Anyway, mlm ya, kmkorg dipilih jadi antara U yang perform. Kmkorg perform lagu irama malaysia menggantikan peserta UUM yg spttnya perform malam ya. Sik tauk apa rezen unimas dipilih, either courtesy, or untuk ambik hati, or persembahan nang best (i doubt it).
Watever pun, perform jaklaa nak. Bukan salu dpt perform tym mlm final Festkum. 
Pengacara event mlm ya adalah Fedtri dgn apa nama pelakon yg muka kedak Siti Nurhaliza ya..sik ingt ku namanya. Yang pasti, Fedtri nang merepek. Ahaha....skejap lucu, skejap ntah pa2. And emcee pompuan ya pun, mcm sik prepare gilak. Setiap kali nya umum nama U yang menang anugerah, nya just umum shortform. Aku lebih prefer mun sidak sebut nama penuh Universiti. Nampak cam lebih seronok bah....xpa, myb ya stailnya.


Okay, lets move on to the RESULT.
Part tok agak sensitif skit. (Neves juak ku nak blog pasal tok). Actually, result untuk event SELAIN Tarian Klasik India, Tarian Cina & Tarian Rampaian Melayu, aku sik berapa nak ambik port gilak. Cos bukan bidang aku, so aku siktauk mun ada keganjilan laa dlm resultnya.

Untuk Tarian Klasik India, exactly mcm yg aku predict. UM menang emas. Cdak nang deserve la. 


Untuk Tarian Tradisional Cina, UTM menang emes. Pun aku jangka juak. Cos nang kacak performance cdak. Well prepared,balanced n music best. And TO OUR SURPRISE, Unimas dapat gangsa untuk Tarian Tradisional Cina!!! Yeay!!!
Ahahaha!! Mmg kmkorg sik expect akan menang. Siyes aih!! Kmkorg assume, myb amongst yg akan menang adalah UM, UPM, USM, UTM, UiTM, UKM. Sik sangka juak juri pilih Unimas no.3. 
Rezeki....Alhamdulillah. Tp, sik ralat juak laa, sbb, untuk hadiah iringan, UNIMAS menang Perak untuk kategori Pereka Tari Tradisional Cina. So, sik lari gilak result. 
Neway, TERIMA KASIH to juri yg pilih unimas menang gangsa.....even gangsa, kmkorg rasa sgt berpuas hati!! 
Thx a bunch!!!


Tapi, result rampaian melayu agak mengejutkan laa. Sangat.
Seperti kebiasaannya, mmg kumpulan yang kuat tarian melayu adalah, UM, UPM and UITM. Even on the competition nyt itself, these 3 groups mmg perform abis. And I can say, mmg cdak 3 antara yang deserving untuk menang anugerah mlm ya. 
UPM terkenal dgn keseragaman
UM terkenal dgn kekuatan penari
UiTM terkenal dgn kreativiti
Bukan nak pdh U lain sik bagus laa, but these 3 uni's are the creme de la creme. It's a fact. Waktu umum hadiah iringan, untuk kategori Pereka Tari, UKM dpt Gangsa, UNIMAS dpt Perak, UPM dpt Emas. 
Again kmkorg agak terkejut and flattered laa. Sik tauk apa kelainan yg ditangga juri dlm tarian kmkorg yg sampe diberik anugerah untuk pereka tari terbaik. Thanks again untuk Juri.
And,untuk busana, UPM menang Emas. 
Until la mlm pengumuman hadiah utama. Bila result keluar, mmg agak shocking laa.
Ketiga-tiga U yang kuat sik menang langsung anugerah utama. Aku sikla kata aku pande menilai tarian, but aku rasa, mun kita piker bena2......it's MATHEMATICALLY IMPOSSIBLE.
Aku sik tauk la markah untuk UiTM & UM cos cdak xda menang hadiah iringan untuk pereka tari & Busana, but UPM menang EMAS untuk both BUSANA & PEREKA TARI.
Logiknya, cdak menang EMAS keseluruhan. But then,, sidak sik menang apa2. Gangsa pun sik. So, LOGIK laa mun ada org persoalkan keputusan. Di Atas Normal jak la ku ngelar keputusan Rampaian Melayu. 
Watever pun, keputusan Hakim Adalah Muktamad. Kita nak bantah pun dah sik guna. Cos pertandingan kinek tok, nang kadang2 sikpat pake juak. Cuma sigek jaklaa harapan aku,
mun dpt, jgnlaa di politikkan suma benda sampe menggugat kualiti. Cos apa yg kita maok adalah perubahan and peningkatan dalam persembahan, n definitely, ukurannya adalah pemenang tahun semasa. Aku sik padah yang pemenang festkum kali tok sik deserve ....
NO! Don't Twist My Word!
Cuma aku berharap, biarlaa fair-clean-game.


Anyway, event mlm penutup ya abis nearly pukul 2am!! 
Gila sik??
Aku siktauk, adakah ya mlm penutupan or malam sambutan New Year. 
So, nextym, biar ator betol2 timing. Honestly, mmg mlm ya nmpk agak kelam kabut skit. Ya pendapat aku sbg penonton laaa. Mun penganjur kata aku salah, ya terpulang. 
Yang pasti, nang sik best. Dragging gilak.


Sbg tambahan, aku rasa Festkum patut diubah format. Aku sik berapa gemar event kebudayaan dipolah ala sukan. Nya cuma meriah tym penutupan n pembukaan. Tym pertandingan sik gilak. Since nya dipecah2, so kita nak mobilize audience ya susah. End up, ada pertandingan yg sik byk audience. 
Later aku update tentang pendapat aku mcmni aku rasa Festkum ptt diubah seandainya aku ada kuasa ngubah laaa.
Pendapat jak pun, mun ko sik stuju, ya masalah kau.
Ahahahaha!!!




. . .
Tis is Matt Ashkeroth
Sik Seron Gil


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

0 comments:

Post a Comment

Drop some comments ya! Jangan malu-malu.

Terima Kasih Daun Keladi . . . Y(^_^)Y . . .