Pages

Powered by Blogger.

Nikmat Yang Kian Pudar


Assalammualaikum w.b.k.t

Okay, banyak gilak benda dalam palak aku yang nak aku padah sampe aku rasa idea aku messy. 

Ok. About the rally that just happen today. 
It doesn't matter sapa yang menganjur rally, cdak pembangkang kah cdak kerajaan ka, cdak rakyat ka, STILL aku rasa, IT IS NOT A SMART THING TO DO.

Nama palak manusia tok eyh, apa-apa jak pun boleh di putar belit.
Suddenly, rusuhan yang konon atas nama demokrasi adalah satu tindakan yang betul. Kononnya perhimpunan secara aman, tapi apa jadi? 
Bila dah kenak tangkap, ada yang cedera, POLIS juak dipersalahkan. 

Bukankah polis dah mewarning jangan sertai mana-mana rusuhan. Sapa-sapa yg didapati terlibat akan dikenakan tindakan. Berminggu dah sebelum 9 Julai polis dah berkali-kali merik warning. Tapi ktorg degil masih juak mok ngekot. So, bila dah kenak tangkap, palak kenak pangkong, jangan salahkan polis. Polis nang tugas sidak menjaga keamanan. Mun ktkorg sik dengar kata, part ya MESTI lah kenak hukuman. Student sekolah molah kesalahan disiplin kita setuju untuk dihukum atau dirotan, sama juak la dengan kes ktkorg yang merusuh ingkar arahan pihak berkuasa - terimakla hukumannya. 
 Bila kenak hukum, jangan dipadah polis sik adil, because, kitakorg DAH di Warning.
Ktkorg meradang ngan polis pake gas beracun. Sapa nyuruh kitakorg belarak??? Mun sikmok kenak tembak gas beracun, jangan join perarakan! Mun degil, terimakla akibat. 
Then jangan salahkan orang lain. 
Kitakorg padah polis nembak gas beracun ke hospital,  polis nang nembak sekati ka? Mun ktkorg sik belarak depan hospital sik la hospital ya kenak tempias. Suddenly ya salah polis padahal asalnya SALAH KITAKORG SEBENARNYA! Dah bagus2 polis merik kawasan lapang pake polah rally, ktkorg maok juak masok pusat bandar. Bila berlaku benda kedak tok, suddenly salah polis? Hampe dangkal pemikiran ktkorg owh.
Dah nama kaki putar belit eyh, nunggu peluang. Bila ada peluang sikit abis sidak jadi ke anok. Pemikiran jenis apa ya?
Ya lah pemikiran kelas pertama yang di war-war kan kitakorg?
Merik malu gik ada.
Bila ada perusuh yang meninggal dunia, polis juak salah. Mun ko tauk ko sik sihat, kenak ko tegar ngekot. Sikda org maksa ko ngekot. Sikda polis bodo nak ngepong ko sekati mun ko sik molah salah. Pasya canang dalam twitter madah mati sebab di kejar polis. 
Mati ya ajal oi, mcm ni gaya ko mati, ya adalah perbuatan ko mpun. 
Jangan nak senang-senang merik kesalahan dekat orang lain. 

Polis bertindak berlandaskan keselamatan SEMUA pihak. 
Lagik pun, Polis jenis apa yang akan membiarkan rusuhan berlaku? Makan gaji buta la mun polis membantu orang merusuh. So maksudnya, akan senang la orang nak molah rusuhan. Asal sik puas hati jak polah rusuhan, sebab polis akan merik permit. 
And, kerajaan jenis apa yang sanggup bersetuju rakyatnya molah rusuhan? Mun setiap rusuhan nak di berik perhatian, bila la kita nak bekerja ke arah pembangunan mun setiap isu pun rakyat merusuh. 
Kehujungannya, negara sik aman, perubahan sik dicapai. 

Lagikpun, apa kebaikan yang kitakorg  dapat dari rusuhan ya? 
Negara kita malu, rakyat kita makin berpecah belah, pelancong sik datang, pelabur sikmok melabor. Nang la suma tok sounds like gov's excuses, tapi ya adalah kebenaran. 
Nang benar di Mesir sidak merusuh sebab kerajaan sidak sik adil, tapi cuba kita lihat sekeliling kita, teruk gilak ka kehidupan kita di Malaysia tok? Tertekan ka kitakorg diam di Malaysia sampe ktkorg rasa merusuh ya adalah satu tindakan yang bijak? 
Coba ktkorg berfikir sejenak. Mun ktkorg setiap masa berfikiran negatif, sampe bila2 pun sik akan di temui kegembiraan ya. 
Memang benar kita sik patut cepat berpuas hati dengan apa yang kita dah capai, kita patut berubah ke arah yang lebih baik, tapi adakah rusuhan ya adalah cara untuk kita berubah ke arah yang lebih baik? Mesir kinek tok lebih baik ka? Dah bertambah ka pekerjaan untuk graduan di Mesir lepas rusuhan? Coba tangga Thailand, dari tahun bila bergolak, dah stabil aman damai ka kinek tok?

Sometime aku heran la. Kita rakyat Malaysia bila di ajak benda2 sik bagus cepat kita ngekot, bila di ajak benda2 perpaduan, keamanan, suma jadi ke ingga. Suma sik dicayak. Suddenly, mun ada aktiviti yg melibatkan perpaduan rakyat ka, untuk kesenangan rakyat ka  - dilihat sebagai buang duit, waste of talent, brain drain, mengkayakan orang perseorangan, nang suma jak yang dipolah oleh sidak kjaan ada maksud tersirat.
Tapi bila dtg idea ajak merusuh, suddenly ya adalah satu idea yang murni. 
Untuk kesejahteraan umum, untuk keamanan sejagat. Tapi sikpun ktkorg nak mengkaji maksud tersirat rusuhan ya? Sik ktkorg mengkaji sapa yang akan benefit dari rusuhan ya? Sik ktkorg mengkaji yang sebenarnya ktkrorg sekadar jadi bahan mainan politik?
Besar gilak ka Dato' Ambiga ya sampe ktkorg rasa kepimpinannya patut diangkat sampe ktkorg sanggup menyanggah prinsip keagamaan and setia raja?
Mun ktkorg rasa ktkorg sebenarnya mengaspirasikan sebuah negara yang telus, so kmkorg yang sik setuju dgn rusuhan tok mengaspirasikan sebuah negara yang kucar-kacir? Macam ya?
Sik. 

Kadang-kadang aku sik paham juak dgn sidak pembangkang tok la. Just because ktkorg sik memerintah, that does not mean that election kita sik telus. 
So, meaning election kat Penang and Selangor pun sik telus la? Padahal kitakorg yang menang di negeri ya. Sikda pun sidak BN bisin-bisin madah SPR tok sik telus sampe Selangor jatuh ke tangan Pakatan? Ada kita dengar? Sikda nak? Ada BN molah rusuhan di KL sebab malu negeri yang dah dibangun bawah kepimpinan sidak jatuh ke tangan parti lawan? Ada? Sikda nak.
Mun pakatan menang di satu2 kawasan, wah, rakyat tek di angkat sebagai sudah matang dalam berpolitik.
Bila pakatan kalah, suddenly SPR sik telus. Corrupt.
Aih? Pelik sik? Pernah terfikir sik?
Then bila jadi ke rusuhan, sapa sebenarnya yang benefit dalam hal tok? 
Semua rakyat? Ataupun beberapa individu yang punya agenda? 
Pernah sik ktkorg terfikir yang mun parti kitakorg sik memerintah, that means, parti ktkorg masih belom cukup kuat. Yes, mmg sokongan makin bertambah, tapi masih belom cukup kuat. So, be professional. Jangan berpolitik dengan isu-isu retorik. Tunjukkan kepimpinan, bangunkan negeri yang ktkrog pegang. Buktikan pada rakyat. 
Sik perlu nak mengangkat perjuangan ktkorg dengan memperkecilkan perjuangan orang lain. Rakyat sik bodo. Sebab dalam ktkorg menambah penyokong, ktkorg sebenarnya menambah musuh dalam pada masa yang sama. 
Sebab dalam amalan demokrasi, yang mengangkat seseorang ya jadi pemimpin adalah melalui parti. 
Even ko hebat memimpin tahap mother theresa sekali pun, tapi parti ko blom cukup ampuh, ko sikkan jadi pemimpin. So parti ko kuatkan dolok. Eventually, org akan sokong. 
Sik perlu nak molah rusuhan segala. Ko nak merusuh sampe mati beribu orang then dalam election stil kalah, sik guna juak. 

Dalam kehidupan kita bermasyarakat, ada beberapa value yang aku rasa kita kurang. 
Dalam apa jua tindakan, kita perlu sedar akan kesan dan akibat. Semua tindakan kita, jangan kita fikir separuh jalan. Tangga apa kesannya jangka panjang terhadap masyarakat. Mana yang Islam ya, apa2 pun cuba berjuang untuk agama kita. Kita nak ngarap penganut lain memperjuangkan agama kita? So penganut jenis apa la kita tok? Dah la di dunia kita di label pengganas, di negara dirikmpun kita merik gik peluang org melabel kita. Mun Rasulullah masih hidup, adakah baginda akan berbangga dengan tindakan org Islam yang merusuh dijalanan? 

Sigek gik, kita jangan cepat kufur dengan nikmat keamanan. Sik semua negara aman kedak kita di Malaysia. Untuk kita berpuas hati dengan semua benda memangla sik dapat, sebab manusia tok di berik Tuhan nafsu. And sifat nafsu, sik pernah puas. 
Sebab ya la agama kita menganjurkan kita untuk sentiasa bersyukur anda bersederhana dalam apa jua tindakan. 
Bila nikmat pun dah sik disyukuri, susahlah. 

Sik kisah la sapa pun memerintah, in the end, keamanan juak yang akan kita carik. 



Tis' is Matt Ashkeroth
Can't we just live in peace?

12 comments:

aeman|zach said...

nice..great words la matt!!! all r well said..;)

Anonymous said...

Aku rasa point kau banyak kontra dikpun. Sikpa lah, hak kau bersuara.

Matt Ashkeroth said...

Aeman: Thanks! Fight for peace!

Anony: I know who u are. Ur sarcasm doesn't kill me.

Anonymous said...

Saya setuju dgn awak
Baca note saya tok...lama dh dpost!!

http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150239423570480

Kau tek kachaaakkk ambiga??

Matt Ashkeroth said...

Nang bena koh.

Bukan apa, dalam berpolitik biarla berhemah. Jgn nunjuk kita terdesak gilak bah. Kita bukanny kenak jajah, yg diperjuangkan pun cuma tuntutan beberapa pihak tertentu. Bukan nya tuntutan semua rakyat Malaysia. So hormati juaklaa rakyat Malaysia yang lain.

Lagikpun DS Najib bukannya dipilih dgn cara yang tidak sah. Kjaan yang ada kinek tok adalah kjaan yg SAH, cuma ada bbrapa pihak yang sik suka, ya ajak isunya.

Plus, mun lepas rusuhan sidak terus take over Putrajaya sik juak apa, tapi silap2 haribulan jadi ke rampasan kuasa militan? apa jadi?
Ya la yang terjadi di negara yang merusuh besar-besaran. Asalnya tunjuk perasaan aman bertukar perang. Mun berlaku rampasan kuasa militan, sikda lawyer di dunia tok berguna gik. Cos military ada undang2 nya mpun. Ko org kjaan ka ko pembangkang ka, mun dirasakan bersalah, tembak.
Then apa jd last2? Masuk la campur tgn kuasa asing. So kenak jajah balit la kita.

End up, sapa yang padan muka?

dksuhaila said...

Again..Amazed!!hehe..Terharu bnr kmk dgn entry tok..Sgt menyentuh jiwa bila dihayati..Jgn la berlaku rusuhan yg membawa kpd kekuasaan militan..Jauh daripada bala..Nang Ambabiga tok suka carik pasal..Ngong juak Keng ya..haha..

Err..My anon..ur comment is very vague la..Why do you say Matt byk kontra dirikpun?More explaination needed..huahua..

Anonymous said...

Rally ya kedak mengarut jak. Sik tauk kenak perlu molah benda yang boleh menggugat keamanan dan keharmonian negara tok. Sik ambil iktibar kalik dari apa yang berlaku nun di Asia Barat, Afrika sia.

Anonymous said...

well said brO ! dh boring glak idup aman kali,ya cdk mok polah rally.. jgn sik ncerik kdak neg. len

Anonymous said...

Your blog is one sided without any regards of why the rally happen. Id like to respect that its your own personal opinion. As we all understand, this rally happened because those people wanted fair election. Now, as a person who view things from the outside, i would like to ask you, why are the gov against it? Why dont they just give and show those people that we can have a fair election? What is there to hide?

Fyi, i have never voted. Nor even registered. But i did found my name somewhere as a female, and i am a male. It is clear my name has been used to vote BN. So tell me what does this tell you.

No offense. Im just stating out as someone who is not on either side.

Matt Ashkeroth said...

Hye Anonymous, 

First of all, thanx for dropping by. This entry was posted lastyear. But i try to answer with regards of the current development - sorry need to do 2 replies. Character limits.

To begin with, I must admit that my entry is tilted towards the govt side. But on my defense, I must say that, this entry is not meant to obstruct justice nor deny the rights for a clean and transparent election. In fact, just like all the other BERSIH supporters, I, too, support a clean and fair election. Who wouldn't? My biggest issue with BERSIH is not the cause they are fighting, but the the type of action that they choose to voice out their concern.

I do want fair election, but I believe that there's a better - easy - efficient way to channel our complaint rather than do it on the street. I understand that, some might say that if we didn't do it this way, then the govt will not take any further action - the action must be drastic  enuf to capture their attention. But my question is, why must it be in a form of street demos? How can the organizer ensure that the demo will not turn into a commotion?No one can. When things get out of hand, suddenly the blame was on the police. So, what are the responsibility of the BERSIH supporters in terms of not vandalizing the town and other ppl's premises? That was what i against, NOT the fact that they want a fair election. 

In my opinion, what the govt did was correct. They do support BERSIH's cause to have a fair election, but as a higher authority, they are bound to think for the mass public - not just BERSIH. You cant really say that the entire KL ppl agree to hold BERSIH  rally intown, so what about them?Who stands for their right? So, to make things fair for everyone, the govt approved the application to organize a peaceful rally, but they must do it somewhere else. The other question is, why KL? Why cant we do it in Penang/ Selangor/ Kelantan/ Kedah? So what's the intention here? If we turn this scenario the other way round, if BN wanted to do a rally in Penang, do you think the bar council and the state govt will agree to this dengan senang hati? I can safely say, No they won't. But, by saying NO doesn't mean that they are hiding something, right?


CONT.

Matt Ashkeroth said...

CONT


Regarding your faux female identity being used to vote for BN. Even if i dont support bersih-rally, i do believe that there's a glitch with EC registration system. That's why sometimes we see certain names are registered whilst they are not even voters. The worse case i ever saw was a name of a person who was born in the year 1890s. So i highly suspected that there are problems with the data-entry, it's not updated and filtered - but to say that it was done to add votes for BN, is also not quite right. 

Not that im saying that your case was nothing short of imperative, but to allege that the identity was created deliberately  to vote for BN was indeed a serious accusation too. Why do i said so? This is my logic. During the counting of the votes, representatives of all parties are present and they even have lawyers in every polling station that can argue a case on the spot regarding the matter of the votes. To say that BN created pengundi hantu to vote for them, this is what they need to do: 1)  Register their names with EC, 2) Create their own fake identity cards with JPN, 3) Select names from the pool of non- voters to be faked, 4) Get ppl who can acted out as the faux person that they are representing. These are just the tip of it, the question is, who cast the votes for these ppl? Even if we factor in the small margin of winning in the country's election, still the govt need to come up with at least more than 50'000+ pengundi hantu. How to they mobilize these ppl without no one noticing. Where's the kumpulan pemerhati? The  non-govt voter? Representatives lawyers? Where's the hanging chad? Or is this some kind of a PERFECT conspiracy? So how do you explain those areas where BN candidates lose thinly to the oppositions? Unfair still? Or it was helped by pengundi hantu pembangkang? 

So, again I would like to emphasis that, i support Bersih's demand for a fair election, but i disagree with the rally action. And to make things worse, Bersih, instead of becoming the conquest of the rakyat, it has become a play-ground for the opposition party. Malay has a saying for this, "menangguk di air yang keruh".

Heading into a 1st world country status, i dont think rally is part of the ingredient.
No offense ya, just my personal opinion - Matt

Ska Ski Aku said...

hai. saya JIHAN. saya nak tanya. adakah gambar budak yg encik attach ni kepunyaan encik atau sumber google?

kerana saya hendak menggunakan sebagai kulit majalah edaran percuma jika diizinkan.

terima kasih.

Post a Comment

Drop some comments ya! Jangan malu-malu.

Terima Kasih Daun Keladi . . . Y(^_^)Y . . .