Pages

Powered by Blogger.

PTPTN : Is free the Future?


As-Salam. So here it goes.




FREE EDUCATION FOR ALL. Sounds nice kan? But to me, it is too good to be true. Why, because it is nice in theory, but eventually millions will suffer. Okay. Lately kita sering dengar orang berbicara pasal isu PTPTN mesti dimansuhkan atas alasan: Membebankan pelajar - Pendidikan sepatutnya diberikan percuma - Kerajaan kebajikan - kerajaan MAMPU memberikan pendidikan percuma.

Tanpa PTPTN, apa akan jadi? Yes, pemansuhan PTPTN bermaksud kerajaan perlu tanggung segala kos operasi university. So logically speaking, this will incur more EXTRA COST. Dalam debat antara KJ & Rafizi, Rafizi ada sebut yang kos operasi university and kos pembiayaan kesemua pelajar IPTA/S dpt ditanggung oleh kjaan sekiranya mengmbil kira model yg sidak PR cadangkan which is melalui: PENJIMATAN dan PEMBENTERASAN RASUAH.

Owh sangat noble. Lagak seperti Robin Hood curi duit dari orang kaya and berik makan orang miskin. Literally, ya adalah kaedah yang diproposed oleh sidak PR dalam membolehkan PTPTN dimansuhkan. Apa yang kita risaukan adalah, bila dana PTPTN dimansuhkan, apa extra cost yang rakyat perlu tanggung? Adakah harga barangan akan nait? Rafizi memberikan contoh Finland – sebuah Negara yang memberikan pendidikan percuma tp still rakyatnya sik dibebankan dengan cukai yang tinggi. And nya kata, Finland is the best comparison – apple to apple katanya.

Honestly, to tell you the truth, at first I was a little bit astound by the fact that Finland – a small and remote European country - can achieve so much in their eduaction system. So I did some research to it. In my opinion, Finland is not a very good case in point when it comes to Free Education issues. Why? Population: in 2012, the total population in Finland is just around 5.4 million. To give free education is a brisk, especially when the populaton is close to homogeneous. Their education system is not as complicated as Malaysia. Di negara kita, sistem pendidikan kita terbahagi gik kepada beberapa aliran, which gives more variables when we want to piece it together into one unified FREE education system. Plus, in a country of just 5.4mils population, of no natural resources, barren soil for agriculture, Finland has no choice than to educate its soceity and prepare them for the new economy. Factors in the environmental circumstances, Finland need to educate most – if not ALL of its people to become K-workers. To achieve this, they must give it for free, because free will results in abundance.


But in the case of Malaysia, free does not ensure quality. Who can be certained that if we give our tertiary education for free, our quality of education will boost up? Finland is a very special case - very exclusive. On the other hand, other Asian countries like Singapore and South Korea, or even Israel are in par with Finland when it comes to the quality of their tertiary education, but they DO NOT provide FREE TERTIARY EDUCATION. Why? Because “free” model just doesn’t work in any given country. Why? Because the way people react to “free” thing is not fruitful. Kita ambik contoh senanglah, let say k’jaan berik AIR FREE kepada semua rakyat, apa akan jadi dari segi penggunaan terhadap air ya? Orang akan membazir, and orang sik akan rasa benda ya special and something to cherish. So not giving something for free doesn’t necessarily means that the gov’t tidak adil, but this is a type of behavior nurturing.

Rafizi turut memberikan hujah tentang prinsip – prinsip yang kjaan Pakatan pegang iaitu keperluan untuk memberikan pendidikan percuma kepada rakyat. Tapi persoalan yang timbul and menjadi tanda tanya, kenak tertiary education yang diperjuangkan? Adakah benar ini soal prinsip, ataupun sebab golongan ini adalah golongan pengundi muda? Memang benar, dlm debat sik akan dinyatakan tentang niat utk mendapatkan sokongan graduan dalam pilihanraya, tapi jika benar prinsipnya adalah utk memperjuangkan pendidikan percuma, kenak weightage diberikan kepada pendidikan tinggi and bukan pendidikan pada tahap lain? Kenak sikda pun cakap-cakap nak mansuhkan yuran PMR, SPM, STPM or MUET? Ini kerana, Pakatan sukakan big gesture. Pada golongan yang fikir mudah, baguslah PTPTN dimansuh, so sik perlu ada hutang lepas belajar. Tapi sebenarnya, cycle-nya bukan setakat ya jak, we are not informed enough oleh sidak Pakatan tentang trade-off kepada tindakan pemansuhan.

Rafizi turut membangkitkan isu PTPTN menjadi sumber kewangan kepada institusi pengajian tinggi swasta. Bantuan pendidikan dah bertukar menjadi business model. Ya adalah antara sebab utama kenak Pakatan rasa perlu utk dimansuhkan PTPTN agar para kroni yang buat duit daripada duit PTPTN, terbantut. Dari sia kita dapat tangga buruk sangka pihak Pakatan dengan sidak IPTS. Okay, pertama sekali, sebab utama IPTS diwujudkan bukannya kerana nak membolehkan para kroni buat duit. Maybe benar kebanyakan pemilik IPTS adalah di kalangan big shots, tapi sidak adalah businessman? So what do you expect? And bila kjaan nak privatise-kan tertiary education, apa ko piker sidak akan berik dengan pengusaha IKS, pengusaha MARA segala? Of course akan diberik kepada mereka yang punya credential and financial standing yang kukuh. Tapi ya sik semestinya bermaksud “mengkayakan” kroni.


Plus, IPTA sik mampu nak menampung semua pelajar pendidikan tinggi, utk kjaan tambah kampus, bermaksud, more expenditure and most likely level pendidikannya akan stuck di level yang sama. So apa yg kjaan buat adalah, swastakan pendidikan. Pihak swasta akan lebih cepat membina universiti, and apabila banyak universiti swasta, persaingan akan lebih banyak. So sapa yang offer perkhidmatan yang terbaik akan jadi pilihan ramai. Plus, mcm IPTA, cut off point utk masuk ke U adalah 5 credit dlm SPM, so apa akan jadi dgn mereka yang sik ckp 5 credit and gagal permohonan UPU? IPTS akan ambik. Plus penswastaan juak akan membolehkan universiti ternama seperti Monash, Nottingham, Swinburne, Sunderland, Curtin, Oxford, Uni. Of London dll untuk masuk ke negara kita and menambahkan lagi persaingan, and mengurangkan keperluan rakyat Malaysia untuk pergi ke luar negara bagi mendapatkan globalised recognition just by doing it local. Nak ka bagus usaha ya? And bila sesuatu dah diswastakan, suddenly nak dijadikan percuma? Put yourself as the owner of the education provider. What would you feel about the act? Silap-silap, orang kita sendiri lari polah business di luar negara. So it will be the biggest brain drain the nation will ever seen.

Rafizi turut menyebutkan soal, kalau dah hendak seribu daya, taknak seribu dalih. Memang benar, mun dah dihajatkan memang kita akan usahakan. Manusia berhajat pegi ke bulan, akhirnya tercapai juak. Tapi bila Pakatan berhajat nak berikan janji-janji kepada rakyat Selangor – dah tertunai belom? Selangor adalah kes janji yang tak dikotakan. Jangan berik alasan complication, mun sebenarnya ktkorg mmg sik cukup ampuh memimpin.

Kes PTPTN tok sebenarnya sangat mudah. Ada duit utk studi, sik perlu pinjam. Sikda duit untuk studi, polah pinjaman dengan syarat bayar balit. Senang bukan?

Rafizi turut memegahkan model yang dicadangkannya kerana beliau berpendapat, para graduan tidak mampu membayar hutang PTPTN, and jika senario tok terus menerus berlaku, negara akan terus terbeban dengan hutang pendidikan yang sik akan selesai. So cadangannya kepada permasalahan “pembayaran balik” adalah dengan cara memansuhkan terus hutang and PTPTN sekaligus, and berikan semuanya secara percuma. Listen, the idea here is : SELESAIKAN HUTANG DENGAN CARA MEMANSUHKAN HUTANG DAN BERI PERCUMA UTK TAHUN-TAHUN AKAN DATANG. Dapat sik ktkorg detect masalah dalam model tok? Niat baik, yes. Tapi is it FEASIBLE? Maybe. Is it SUSTAINABLE? No. Dengan harga minyak yang akan CONFIRM sentiasa meningkat, I don’t think a wise Govt will adhere to this model. Plus, don’t trust a government who always buys your vote with everything FREE. You know why? Like Saudi Arabia & Brunei, the govt give too much for free that it gives less power to the rakyat to question whatever policies that the govt are implementing. End up, kerajaan ya akan jadi gambong. Lagipun, what kind of value are you teaching your rakyat? When you can’t have it, get it for free. Mun nak dianologikan, seolah-olah kita berik ikan kepada orang yang kebulur malas kerja, instead of beriknya joran. So bila esok nya lapar gik, kita berik gik ikan. Persoalannya, sampai bila? Because “lapar” dalam erti kata lain, sik akan hilang.

Fine, benar idea free education tok adalah satu usaha yang murni. Finland adalah antara contoh yang berjaya. Tapi kejayaan Finland is totally exclusive to its own case. Sik dapat nak di generalize-kan kepada negara lain. Model pendidikan Finland digubal 40 tahun yang lepas bila sidak merasakan yang there’s no other way to go then to have a nation of educated people. And satu point misleading yang diberikan oleh Rafizi, yang aku sik setuju, nya seolah-olah mengatakan bahawa kejayaan model Finland adalah disebabkan oleh pendidikannya yang percuma, per se. NO. Kejayaan Finland adalah disebabkan oleh model Finland yang sangat bersesuaian dengan pola masyarakatnya. Finland sangat strict dengan pendidikan para guru. Semua cikgu di Finland adalah Master’s holder. And guru diberikan autonomi utk menentukan pedagogi pendidikan. Di Finland sikda peperiksaan awam. So para guru ada leisure untuk bereksperimentasi. Bila sikda peperiksaan awam, so sikda timbul isu mengejar ranking. So instead of becoming a competitive issue, Finland’s education has becoming more about equity. Plus sekolah-sekolah di Finland adalah bangunan yang kecil and lokalitinya adalah di tengah-tengah komuniti. So guru and parents akan sentiasa senang berhubung – because semuanya dalam komuniti yang sama. These are just some of the factors that contribute towards the success of Finland’s education model that I think Rafizi failed to address (I think he just don’t want to consider these), tapi nya lebih excited dengan idea pendidikan percuma.

Plus, dalam model pendidikan percuma yang dibentangkan oleh Rafizi, sikda menyentuh tentang program upskilling – sijil kemahiran. Apa akan jadi dengan golongan tok? Bila semuanya free, semua orang ada access dgn tertiary education, apa akan jadi dengan golongan yang nak sambung belajar, tapi sik pande dalam akademik, tapi lebih berminat dengan bidang kemahiran?

Satu gik persoaalan yang timbul dalam palak aku – a little bit sensitive, andai kata semua pendidikan tinggi adalah percuma, apa entry requirement-nya? Sudah pasti kita akan dinilai dari segi merit. So apa peluang bumiputera nak masuk IPTA seandainya berdasarkan merit kita adalah golongan minoriti? So nak penuhkan IPTS dgn golongan bumiputera? So apa hak kaum bumiputera sitok?

Satu gik, model pendidikan percuma tok semestinya akan melahirkan LEBIH RAMAI GRADUAN. Persoalannya, apa usaha Pakatan untuk menambahkan peluang pekerjaan untuk menampung kadar pengangguran yang akan meningkat sekali ganda? Apa mekanisma untuk menghalang dari berlaku brain drain memandangkan graduan sikda tuntutan untuk bekerja di dalam negara atas alasan tidak perlu membayar balik pinjaman pendidikan?

Pada hemat aku lah, aku rasa masalah utama pada PTPTN adalah bukan pada dasarnya untuk memberikan pinjaman, tapi masalah utamanya adalah bayaran interest yang menekan. Contohnya kita meminjam RM20,000 pada kadar 3% setahun = Kita mesti bayar lebih RM600 setahun untuk mula membayar nilai prinsipal jika tidak kita hanya sekadar membayar bunga. Nilai bunga tok sebenarnya yang menekan.

Tambahan pula, sik semua graduan kita menganggur. Mun setakat bayar RM50 sebulan aku jamin sidak mampu. Tapi masalah dengan PTPTN, sidak mempermudahkan proses pinjaman, tapi proses pembayarannya sukar. Sik perlu susah-susah, PTPTN just perlu polah kiosk mcm Cash Deposit dekat bank-bank, and aku rasa PTPTN akan dapat lihat penambahan jumlah pembayar aktif. Walaupun sik banyak, tapi memudahkan proses bayar balik walaupun cuma RM50/bulan.

Jika benar rakyat inginkan pendidikan percuma, aku cadangkan kepada pihak kjaan, JANGAN LAYAN. Mun benar maok entertain, just let them enroll into universiti under REMOTE/ONLINE LEARNING. So, mereka hanya layak untuk mendapat kos pendidikan yang percuma, di rumah sendiri, dan tidak termaktub dengan peraturan universiti. Senang. It’s a win-win situation.

So tok adalah pendapat aku tentang isu PTPTN yang sedang hangat dibincangkan sekarang. Mungkin ada yang sik setuju, but nevermind.





. . .
Tis is Matt Ashkeroth,
Dear Graduands, Be Responsible A Bit laah!


3 comments:

nabel lah said...

im with you.. 100%

Anonymous said...

terbaik punye hujah..patut naik pentas hari tu bidas si Rafizi tu..

Anonymous said...

...cuma sarawak pnya slang kuat sgt..kdg2 ada yg kurang paham..haha but still nice!

https://twitter.com/#!/nazrin_uyop

Post a Comment

Drop some comments ya! Jangan malu-malu.

Terima Kasih Daun Keladi . . . Y(^_^)Y . . .