Pages

Powered by Blogger.

Siapa Sebenarnya?

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Al-Fatihah to Osama Bin Laden
(If the news is true, May you rest in peace)

Osama Bin Laden

Kita digemparkan dengan berita US Troupe dah berjaya membunuh Osama Bin Laden yang kononnya adalah dalang kepada pengeboman WTC September 11, 2001. And berita ya siap diumum oleh Presiden Obama gik. And NOT surprising, shortly after that, orang rami start polah spekulasi tentang kesahihan gambar ya. Erm, honestly speaking, mula-mula aku rasa macam berita ya benar. Until la ada org tunjuk gambar sebenar Osama, gambar mayat sorang lelaki (yang aku sik kenal) and gambar yang maybe di-morphed kan dari 2 gambar ya tek. So, dari segi pembuktian ya macam kukuh la. Tang obvious jak gambar mayat Osama ya adalah FAKE. Tapi aku bukan pakar photography so aku sik tauk nak komen banyak-banyak. Mun pake photoshop aku just pande teknik Fill Light jak (ok, mereps...)
Anyway, somehow aku rasa Osama sebenarnya belom mati - ditemui pun blom kali. Maybe US gov mok put a rest to this mission, so polah la bukti palsu (MAYBE). Sebab apa, macam mustahil jak Osama lepak di quarters di Pakistan ya bertahun-tahun tanpa ada orang perasan? Iboh padah Osama, mun Acapan diam di flat aku tok gik aku perasan kali. Considering the scale of the mammoth manhunt, and the billions of money spent, mustahil la Osama dengan senang hati nayang diriknya di Pakistan. Plus, Osama (like Saddam Hussien) ada banyak penyamar. So boleh jadi juak yang kenak bunuh ya sebenarnya adalah imposter, but not the real Osama Bin Laden. Tapi, apa-apa pun, to US Gov, Osama is dead. And mustahil sidak akan tarit balit pengumuman ya, malu bah. 
Betol sik Ama (nama bulak Obama)...? Betol nak? yahhhh....
. . .


September 11, 2001

Ingat sik kejadian 9/11? 
Time ya aku gik form 4. Pulang dari khusus, bukak tv trus tangga berita pasal 9/11 
(ko tek tangga berita paduuu, sak juak di skolah asrama sikda TV. Time ya aku di rumah la ongeng!) Panik la time ya, walopun aku masih sik paham gilak politik perang-perang time ya tapi yang aku tauk, benda ya salah. Hijacked belon kakya melantak bangunan. Start dari tarikh ya la, perkataan TERRORIST mula bermain-main di telinga kita. Islam pun start la dikaitkan dengan pengganas tok tek. 
Tapi.....pernah sik kitakorg terfikir;

"Why United States sentiasa jadi target terrorist?"

Ok, sitok penting untuk kita belajar dari Sejarah. Nang benar kata cikgu Sejarah kita dolok, sejarah manusia tok nang penting untuk kita molah penaakulan yang lebih matang tentang situasi semasa. 

Okay, firstly, terrorist tok sebenarnya bukan la sidak yang bodo-bodo. Sidak tok bukan terdiri dari kalangan orang yang sikda kerja lain nak dipolah. Sidak tok bukanlaa orang yang suka-suka carik kelaei dengan orang lain tanpa sebab musabab yang kukuh. And selalu kita dengar, terrorist tok dalangnya adalah among the intellects. Sidak-sidak yang bijak pandai, and most of all, Terrorist are too HUMAN BEING. Cuma apa yang membezakan sidak dengan kita orang-orang kebanyakan yang mun kenak bom dalam perang sikda orang kisah, adalah, sidak adalah orang-orang yang deeply concerned tentang ketidakadilan sosial, politik, agama. 
And coincidently, kebanyakan permasalahan yang melibatkan "pengganas" tok adalah bertitik-tolak daripada tindakan membalas dendam (bahasa media, Retaliation) ke atas tindakan Amerika terhadap negara-negara lain.

Mun di kaji dari segi sejarahnya (yang kita sikpat nak deny), banyak tindakan AS yang sebenarnya menjadi punca kenak banyak pihak seolah menyimpan dendam dengan AS. Contohnya nang lengthy, di Middle East jak dah beratus-ratus pengeboman, di Lebonan, LIbya, the sinking of an Iranian ship, Iranian passenger plane yang ditembak jatuh, unending bombing di Iraq, and yang paling kita senang nak lupak, bantuan ketenteraan ke atas Israel waima berpuluh-puluh orang awam Palestin mati kenak bunuh tentera Israel setiap hari.

And blom gik kita bercakap tentang tekanan politik & ekonomi oleh sidak AS ke atas negara-negara yang dirasakan sik sebulu, especially 3rd World Country- specifically Muslim population. So logiklaa bila sidak pengganas tok target The Pentagon and bangunan WTC, as both of the landmarks represented the military and economic might of the United States. And sigek plane gik yang crash kat Pennsylvania ya maybe dalam perjalanan nak merempuh White House, lambang kekuasan Washington. 


Sebelum 9/11, sebenarnya AS dah banyak berhadapan dengan masalah terrorism. Bukan setakat dari masyarakat Islam, tapi dari masyarakat lain pun ada juak. Contohnya sidak Latin America (suddenly imagine Rosalinda). In fact, permusuhan AS dgn Latin Amerika sejak setengah kurun yang lalu is far worse kerana melibatkan dadah and senjata haram. Tapi suddenly, disebabkan magnitude insiden 9/11, sidak AS tiba-tiba secara RASMINYA melancarkan peperangan Anti-Keganasan which means, MENGHALALKAN  PEMBUNUHAN dalam skala yang maha besar. We are not talking about raiding a building or a headquarters, we are talking about INVADING a Nation!! 
And they dare calling themselves a "Freedom Fighters".

So sejak dari ya, bermulalah perang di Afghanistan kononnya nak mencari Osama Bin Laden (an individual) and melumpuhkan Al-Qaeda. Selama lebih 2 bulan, Afghanistan dihujani missiles and bomb. Afghanistan adalah antara negara yang PALING MISKIN and PALING BACKWARD di dunia. So from a nation's point of view,  sapa sebenarnya pembunuh yang paling kejam dalam kes tok? Terrorist (yang blom tentu TOTALLY bertapak dari Afghanistan) dengan kapal terbang domestic ATAUPUN Armada Tentera AS dgn AGM-86D cruise missiles,  AGM-130 missiles, 15,000-pound "daisy cutter" bombs, depleted uranium and cluster bombs?
Sapa sebenarnya yang lebih deadly and kejam?

Kadar kematian di AS sepanjang tahun 2002 disebabkan oleh terrorist (not just from Al-Qaeda) adalah kurang 3000 orang. Tapi kadar kematian selepas 2 bulan  misi menghapuskan pengganas di Afghanistan adalah 3500 and counting! And kesan perang ya masih gik sampe kinek tok dirasai, and pada tahun 2010, kadar kematian di Afghanistan dah mencecah lebih 10000 orang awam!!  Ya belom gik di kira dengan yang bakal mati sebab kesejukan and kebuluran disebabkan kemusnahan tempat tinggal, yang akan mati sebab hidup bergelumang dengan sisa-sisa bom yang boleh meletup bila-bila masa, yang terkesan oleh senjata uranium terurai yang membunuh secara perlahan. So? Sapa sebenarnya pengganas?

Sidak terrorist memang kita ketahui mensasarkan orang awam. Tapi dalam perang, bila ada orang awam Afghanistan yang terbunuh sebab kenak bom, sidak AS kata ya adalah completely ACCIDENTAL. Wujudla term "Collateral Damage" yang kononnya adalah sebahagian daripada korban peperangan yang sik dapat nak di elakkan. Aih? 
Orang awam tek pengganas? 
Tapi bila dah hari-hari orang awam kenak bom, macam ni kita nak percayak yang ya adalah "accidental"? Sebab utama yang dapat kita fikir, kenak orang awam pande jadi mangsa adalah, sidak tentera AS is simply don't care. 
Ada sigek kes pengeboman di salah sebuah kampung di Afghanistan, 
nama kpg ya Chowkar-Karez, 93+ orang kampung mati. And dalam sidang akhbar oleh Pentagon tentang insiden ya, at some point, sidak padah (and I quote)
"...the people there are dead because we wanted them dead..." 
and bila di tanya kepada US Defense Secretary time ya, Donald Rumsfeld, nya simply jawab 
"I cannot deal with that particular village"
So here we see....Americans.

Perancang utama ke atas pengeboman WTC boleh kita kira dengan jari. Maybe sik sampe 10 orang pun kali. Tapi pembalasan oleh pihak AS is just ridiculous! So andaikata kempen AS di Afghanistan ya adalah untuk mencari dalang 9/11, sebenarnya ya adalah sebuah misi yang sik berjaya. 
A fool's mission ; A violent fool's mission. 

AS sebenarnya hipokrit and tidak adil.
Kenak bila berlaku pengeboman di bangunan kerajaan di Oklahoma taun 1995 dolok oleh Timothy McVeigh (US Local), sidak tentera AS sik ngebom di entire Michigan State?? Kenak bila berlaku pengeboman di WTC, sidak AS ambik pendirian melancar perang besar-besaran dengan sebuah negara? Hipokrit sik?
Plus, bila Russia nyerang Chechnya tahun 1999 dolok, bukan main AS nganok Russia sik adil dalam mengekang keganasan, kononya Russia tek sik target "punca sebenar" keganasan. 
So Afghanistan tek, sebuah negara MISKIN, adalah PUNCA keganasan la?
Hipokrit sidak pentadbiran AS tok nang dah terserlah. Zaman Collin Powell dolok gia juak. Bukan main gik nya condemned sidak yang memusnahkan bangunan, membunuh orang awam atas sebab-sebab politik. Tapi nya lupak, tahun 1999 nya adalah perancang kepada serangan ke atas Yugoslavia selama 78-hari. And nya juak mastermind yang merancang pengeboman di Panama & Iraq. Tapi bila bab berfalsafah bukan main lagik. Apa nya pikir kita tok sikda ingatan ka tentang sejarah dunia? Apa nya pikir kita masyarakat dunia tok bodo ka sik belajar dari sejarah?
Or sebenarnya, sidak sememangnya TIDAK AMBIL PEDULI?

Memang benar lepas perang, kita akan disogokkan dengan berita postwar reconstruction. Kononnya lepas perang Afghanistan, sidak akan melancarkan pakej rebuilding of Afghanistan, kononnya. Tok semuanya adalah cakap-cakap yang propa semata-mata but in reality, LACK IN SUBSTANCE. Cos Bush lepas ya ada padah, postwar reconstruction di Afghanistan akan diberikkan kepada Europe and Japan disebabkan kekangan bajet disebabkan perang. So, in a way, sidak nak molah dunia tok anggap seolah-olah peperangan ya sebenarnya adalah untuk keuntungan sidak Japan & Europe, padahal sebenarnya ya adalah untuk kepentingan ketenteraan AS. Jika benar pelan membina semula Afghanistan ya adalah telus seperti termaktub dalam polisi sidak AS, kenak Yugoslavia sampe kinek tok makin mundur sedangkan pada asalnya Yugoslavia sebelum perang adalah sebuah negara industri yang maju. 
Kenak Vietnam lepas berpuluh tahun kenak perang sik maju-maju sampe kinek tok? Kenak Laos and Kemboja yang kenak tempias perang AS-Vietnam sikdapat apa-apa faedah pun daripada postwar-reconstruction package ya? 
Why? 

So di sia kita dapat mengadili sapa sebenarnya pengganas. 
Jangan kita jadi orang yang sik belajar dari sejarah and senang-senang melabel satu-satu pihak ya sebagai pengganas.
So, let us all be a little bit more rational in our judgement and perception.


Tis' is Matt Ashkeroth
Kakak Kedei Ayam Mak Entek kat Warong 2000 lagik Ganazzz...
Huh!


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

15 comments:

nabel lah said...

nice one abg mat!!

Matt Ashkeroth said...

Hehehe! tengs tengs! Keep following ya.

Zizie Zaman said...

yalah tek oh..ya mek malas nak belaki ngan urg putih..haihh sekda kaitan..

jgn nak dibeli nasik mak enter ya..rasa best sidak ya..nya lom knk boikot..

saytunt yang fabulous said...

nang kelles.....suka saya maca hujah awak...teruskan usaha gigih ini...saya sokong anda!!!

Matt Ashkeroth said...

HAhaha!! Kakak Ayam Mak entek ya blom nemu kita melli nasik nya pake merik makan pusak. Madam boleh molah kerja ya.

...

HAhaha...baiklah terima kasih atas sokongan anda. Saya akan terus berusaha lagi.

Fanzi Ruji said...

mau baca tapi x paham la pulak. huhu. google translator pun x buleh tolong. haha.

Matt Ashkeroth said...

Owh ya kah? huhuh...i thot i dah simplify terms sarawak sebaik mungkin....
huhuhu...

Klu ada perkataan yang tak faham, just ask. hehe.

Ee Ali said...

good one. well said. excellent infos. untuk urg yg malas mebaca kdak aku, membaca blog kau sgt berfaedah.

Matt Ashkeroth said...

Heeheheheh....tenkiu tenkiu!
Akan terus membuat rumusan.

Anonymous said...

nang karangan cikgu mazney....

btw pnh xko dgr ada org mdh osama ya xwujud???
lpas jak cdak US mbedil afganistan ya baru la wujud watak osama...bila dtanyak ngan org local sorg pun xkenal...tp sbb cdak US dgn kerjasama aljazeera & CNN dh coba mwujud perspektif & watak osama alu la osama ya wujud...nang adaaa

tang kenak osama dkebumi dlaut ikut cara islam??nang ngada Osama Hussein Barrack yaa...

Matt Ashkeroth said...

Erm...part ya aku sik pernah dengar la.

Tapi (personally) aku rasa Osama ya wujud. Cuma aku sik sure adakah nya yg sebenarnya orang di belakang 9/11. Cos mun sik salah aku, even kewujudan Taliban pada asalny dibantu oleh AS juak. AS pernah merik senjata dgn sidak Taliban (probably Al-Qaeda ada sekali), waktu ya sidak pemberontak tok berguna untuk sidak AS.

Tp bila dah sik di guna, di jadikan alasan sebagai punca keganasan.

Wallahualam. Mun ku ada info aku update lagik.
Harus aku apply jadi wartawan TV3.

Unknown said...

i think there's no osama, they made up..dah bosan ngebom..da abis duit byk2..den diorg matikanlah pulak watak 2..
drama je suma menda nih

Matt Ashkeroth said...

Wallahualam....

Anonymous said...

taliban mmg wujud,tp al-qaeda yg xwujud...mcm zmn paleolitik,mesolitik etc...wujudkah??..Nabi Adam diam zmn dinosurkah??..ah konspirasi dajal yg dh lama drancang...well done dajal

Matt Ashkeroth said...

Zaman dinosour tu xde kena mengena la. Sbb itu suma historian punya kerja. Sbb dorg berpaksikan teori evolusi.

Pasal Osama tu plak, either dia wujud atau tak, kita masih kabur. Kalau betol pun suma ni dilakonkan, maksudnya, ada satu group militan Islam yang memang suka tengok orang Islam kena bom. And maksudnya, Osama tu adalah musuh orang Islam sebenarnya.

Al-Qaeda ni pun bukan baru tiba-tba wujud.

So, aku tak berani la nak kata yang Osama ni sebenarnya tak wujud. Cuma, aku TAK SURE, dia dah mati ke tak.

Post a Comment

Drop some comments ya! Jangan malu-malu.

Terima Kasih Daun Keladi . . . Y(^_^)Y . . .